Stukje uit Peter Smit's overzichtsverhaal "Blokker festivals"
Het jaar 1964 bracht Blokker wereldfaam. Niet door de ‘driedaagse’ in mei, maar enkel en alleen door die ene dag in juni: zaterdag 6 juni, de dag waarop Blokker ‘Beatledorp’ werd.
Toch was het daar aan voorafgaande programma op 7 mei ook niet gek. Cliff Richard kwam over met zijn Shadows en speelde 4500 tieners plat. Ondanks de gillende fans op de veilingkisten was iedereen het erover eens, dat Cliff een echte showman was en dat zijn Shadows lieten horen dat tienermuziek ook goed van kwaliteit kan zijn. Een opluchting dus voor vele ouderen, dat er toch nog beschaving bleek te bestaan in een tijd, waarin Stones, Beatles en andere langharigen het beeld gingen bepalen.
De driedaagse werd verder gevuld door de Zuidnederlandse Opera (met ballet) uit Maastricht, waarbij geluid en belangstelling tegenvielen, en door alweer de traditionele Beierse avond. Dit keer met Maier Hias en zijn Oberbayern Kapelle.
Zaterdag 6 juni 1964 bracht meer mensen binnen de grenzen van Blokker – en in de veilinghal – dan ooit eerder het geval was geweest. Vier Liverpoolse knapen met voorovergekamd haar lokten tienduizend tieners uit het hele land naar het festivaldorp. Nog eens duizenden mensen zochten een plaatsje in het centrum van het dorp om mee te genieten van het gebeuren rondom het festival en wellicht een glimp op te vangen van de Beatles in hun snelle limousine. Om hoofdschuddend te kijken naar al die wonderlijk uitgedoste jongelui en om verbazing te uiten over zoveel belangstelling voor vier van die Engelse schreeuwerds.
De Beatles gaven twee concerten in Blokker (in latere jaren is dat in het collectieve geheugen vaak tot slechts één optreden gereduceerd, maar het waren er echt twee). Dat het er warm toe zou gaan, was te voorspellen na de taferelen bij concerten in Kopenhagen en nadat vervolgens in Treslong-Hillegom de tv-opnamen na vier liedjes werden afgebroken vanwege teveel geestdrift in de zaal. Eigenlijk viel de belangstelling voor het middagconcert in Blokker nog wat tegen: slechts 2500 tieners, die de reis naar Blokker maakten en daar langs stalletjes met Beatlesjurken, Beatlesbroches en Beatlesposters de veilinghal binnenkwamen.
Hoewel de dranghekken al aardig onder druk kwamen te staan en hier en daar een tiener flauwviel, kon het middagconcert toch dienen als grote generale repetitie voor wat ‘s avonds ging gebeuren. Meer dan zevenduizend jongelui veranderden toen de veilinghal in een niet te geloven heksenketel. Meisjes barstten in snikken uit en gilden als bezetenen. Jongens klommen bij elkaar op de schouders of kronkelden over de vloer.
Er werd zoveel lawaai gemaakt dat veel Beatlesfans nauwelijks iets hebben kunnen horen van ’She loves you’, ‘I want to hold your hand’, ‘Long Tall Sally’ en de andere hits uit die tijd. Bovendien hadden tallozen al genoeg aan het zien van hun idolen en het uitschreeuwen van hun vreugde daarover.
Dit alles werd door de vier Beatles – omschreven als ‘kinderen met grauwe slaapgezichten’ - glimlachend bekeken. Onverstoorbaar, zonder show, speelden ze hun repertoire en de enige die zich nog wel over dergelijke taferelen verbaasde, was drummer Jimmy Nichols (ook wel Jimmy Nicol genoemd) die moest invallen voor de zieke Ringo Starr.
Organisatie, ordedienst en politiemacht wisten toch deze waanzinnige toestand binnen aanvaardbare grenzen te houden. Echte wanordelijkheden deden zich niet voor tijdens het Beatlesoptreden, dat trouwens minder dan een half uur duurde. Er waren hoogstens wat flauwgevallen of gekneusde tieners, die met minder prettige herinneringen naar huis gingen. Dat deed niets af aan het feit dat Ben Essing en zijn mensen verlicht adem konden halen, toen het zwaar beschermde kwartet weer richting vliegveld was vertrokken en de nog natrillende veilinghal – onverwoestbaar als altijd – achterbleef met bergen gescheurd papier, vertrapte drinkbekertjes en omvergegooide kisten. Zo werd Blokker als ‘Beatlesdorp’ beroemd in vele landen.Nooit meer zouden Ben Essing en zijn mensen er in slagen om deze faam nog eens te overtreffen.
Gezamenlijke poster voor Cliff & The Shadows + the Beatles
Programma-boekje
5 -pagina's groot artikel in Weekblad WERELDKRONIEK een week later:
.
Artikel in een TV -gids
In het Britse muziekweekblad NEW MUSICAL EXPRES werd eveneens aandacht besteed aan de optredens van de Beatles met inval-drummer Jimmie Nicol. ( Kopenhagen en Blokker )
Zie onderstaande 3 pagina's .
Onder: Complete pagina Noordhollands Dagblad maandag 8 juni 1964 ( in 5 delen )
.
.