Bron: NHD 9 maart 2009
Bron: Weekblad de Duinstreek 2008
MUZIEKKRANT OOR - MAYFLY LP BESPREKING ( DOOR BAREND TOET )
Bij een plaatbespreking van een plaat die je zeer aangenaam heeft bekoord, kun je kiezen uit diverse manieren om de lezer te vertellen hoe mooi je het allemaal vindt. Je kunt via 'redelijke' argumenten tot de conclusie komen dat de plaat 'goed' is, maar je kunt ook zonder meer met de deur in huis vallen: Mayfly heeft mijns inziens een briljante elpee gemaakt, die je onmiddellijk moet gaan beluisteren. De prestatie van de groep onttrekt zich wat mij betreft aan het rationeel afwegen van voors en tegens. Op deze plaat maak je kennis met een van de meest uitgebalanceerde muzikale recepten, die ik de laatste jaren hoorde en dat moet je van de daken schreeuwen, vind ik. Alle composities zijn geschreven door Gustaaf Verburg, alle teksten door Maarten Min, op een swingend viool 'Intermezzo' na. Dit duo maakt voor een beginnende groep belachelijk volwassen muziek. Verburg schrijft perfekte pop-kamermuziek; sterke melodietjes, die met behulp van o.a. viool en cello worden uitgewerkt. Dat klinkt 'klassiekerig' maar dat is niet zo. Verburg mengt de sfeer van kamermuziek voortreffelijk door zijn popsongs, zonder dat je het idee krijgt dat hij een klassieke formule nastreeft. Het gaat hem gewoon om de sfeer van de muziek, die nu wonderwel aansluit bij de aarzelende en de werkelijk schitterende en natuurlijke teksten. De hele plaat ademt een rust en een sfeer, die ik dit jaar of voorgaande jaren nergens anders ben tegengekomen, een sfeer die me bijzonder aanspreekt: popmuziek zonder haast. Ik geloof niet zo in de macht van het geschreven woord. Maar als dit stuk er toe bijdraagt dat de eerste persing van dit meesterwerkje onmiddellijk uitverkoopt, dan ben ik een gelukkig mens. GA ER IN GODSNAAM NAAR LUISTEREN !!
BRON: NOORDHOLLANDS DAGBLAD ZATERDAG 22 APRIL 1972 ( door Peter Smit )
MAYFLY WIL GEEN EENDAGSVLIEG ZIJN
STERK DEBUUT VAN BERGENSE FORMATIE
Vier bij drie meter. Groter is de zolderkamer niet. De lange wand gaat schuil achter een verzameling opgestapelde luisprekerboxen. Een wirwar van snoeren, drie gammele stoelen, een bed. Zes jonge muzikanten beroeren hun instrumenten; twee gitaren, een bas, een viool en een cello.
Microfoons staan "in". Gevoelige wijzertjes van opname-apparatuur slaan driftig uit. Spoelen, draaien. Het geluid wordt geregistreerd. Popmuziek vult de ruimte, dit is het geluid van Mayfly uit Bergen. Gemaakt en uitgebroed in de eigen " Ide-Min-home-studio".
De eigen studio is voor Mayfly de kokon geweest. Het heeft een jaar geduurd voordat de larve zich ontpopte als een volwaardig vliegbeest. De weefselton wordt nu verlaten. De voorgeschiedenis is identiek aan het leven van de snelvlieg zelf. Maar het insect gaat als eendagsvlieg door het leven. Mayfly hoopt er wat langer over te doen.
Als het aan Ariola-man Evert Wilbrink ligt kan dat niet lang genoge duren. Na confrontatie met de banden Mayfly-muziek legde hij gretig een contract van zijn maatschappij op tafel: drie singles en een langspeelplaat. Mayfly heeft niet voor niets gewerrkt. de muziek is af. Eigen teksten, eigen muziek, eigen produktie. Alles mogen ze zelf doen.
EENHEID
Wat doet Mayfly? Citaat uit de biografie: "de groep streeft naar een zo groot mogelijke eenheid tussen tekst, muziek en sfeer."
Tekstschrijver Ide Min (ook verantwoordelijk voord e monharmonica, percussie en electronica) zegt in zijn self-made studio": "We moeten thuis werken voor de sfeer. Die is essentieel in onze muziek."
later in de Pilaren: "Als we zingen over eendjes in het water laten we de cello en viool ook water stromen." Componist Gustaaf Verburg (Zang, piano, bas): " Er is een streven naar perfectie. Alles is uitgekiend. Onze muziek zit structureel goed in elkaar. De entourage hoeft niets goed te maken."
In de kroeg: " ik geloof wel dat we in de romantische hoek zitten. Het is in ieder geval gevoelig."
RUIMTELIJK
Ondanks de benauwde studioruimte klinkt de daar opgenomen muziek erg ruimtelijk. Het is ook eerlijke muziek. Geen geknutsel met effecten. De duidelijke herkenbaarheid van gitaar, cello en viool geeft Maylfy veel oorspronkelijks. De arrangementen zijn even subtiel als gecompliceerd. Er is veel werk verzet. Hoog gezongen koortjes vullen een zware cello-solo aan, fris getokkel op een 12-snarige gitaar compenseert het donkere gestrijk. De muziek van Maylfy heefti ets nostalgisch, een gevoel van heimwee bekruipt de luisteraar. Na veel luisteren en onbewust vergelijken zeg je dan voorzichtig: Deze muziek herinnert mij alleen aan het betere elpee-werk van de Beatles. Raak. Zowel Ide als Gustaaf: "We maken al 15 jaar samen muziek"- bekennen al lang geinspireerd te zijn door deze popcultuur-makers. Ide: "Toch streven we naar een eigen geluid zoals dat dan cliche-matig heet. Het mag geen mix van alles 'wat goed heet te zijn' worden."
Gustaaf: "Er loopt door onze muziek een rode draad. Een draad van herkenning."
GEEN OPTREDENS
Ruim een jaar is er niet opgetreden. Ide geeft toe dat het niet meevalt zolang binnenskamers te werken. maar Gustaaf zegt: " Het is fijn om de tijd te hebben. Je kan het rendement van de composities benutten. Het resultaat is meer afgewerkt."
Een bezwaar voor Ide is het gebrek aan live-ervaring. "Maar", zegt hij, zonder op antwoord te wachten, "op de buhe zullen we onze platen zeer dicht benadereren. dat eisen we van onszelf." Gustaaf: " Het is daarom wel vermeldenswaardig dat we met strijkers werken. Niet als bij the Cats met een opvullende functie maar essentieel als solo-instrument. de viool speelt meer solo dan bijvoorbeeld de gitaar."
De violist Arie de Geus heeft tien jaar klassiek viool gestudeerd. "Ondanks dat kan hij enorm improviseren," verzekert Gustaaf. " hij zit niet aan zijn nootjes vast."
IMPRESSIONISTISCH
Gustaaf noemt de teksten van Ide impressionistisch. Meestal is zijn muziek er eerder, soms de tekst. Ide vertelt er meer over:" Voor mij zijn het moment-opnamen uit mijn eigen leven. Een soort gevoelsmatige gedrevenheid."
Een voorbeeld: "Als kleine jongen hielp ik altijd op een boerderij hier in het dorp. Grote koebeesten enz. Plotseling waren de dieren weg. Er was een biertent daar gekomen. Die confrontatie heeft me aangegrepen. Ik schreef er een nummer over." Ook de klankkleur van woorden en zinnen wil Ide laten associeren met de melodie. "Goede muziek moet een goeie tekst hebben. We spelen ook wel eens op de country-toer, dan is die tekst niet zo belangrijk."
Nieuwe nummers worden gecomponeerd door middel van improviserend vingerstijl-gitaar spelen. Inmiddels staan twintig basistructuren voor verse composities op de band.
De principiele uitgansgpunten hebben Maylfy veel tijd gekost. De eerste singel ( Blue sofa) en een reeks elpee nummers werden in de gehuurde GTB-studio in Den Haag opgenomen. " Erg goed,", zegt Ide. " Maar toch boet het aan sfeer in. Die sfeer is essentieel voor onze muziek. Daarom willen we de basis van onze muziek in eigen hand houden. Een sfeer kun je niet bouwen, die moet er zijn."
Net als goede muziek.