Het jaar 1964 bracht Blokker wereldfaam. Niet door de ‘driedaagse’ in mei, maar enkel en alleen door die ene dag in juni: zaterdag 6 juni, de dag waarop Blokker ‘Beatledorp’ werd.
Toch was het daar aan voorafgaande programma op 7 mei ook niet gek. Cliff Richard kwam over met zijn Shadows en speelde 4500 tieners plat. Ondanks de gillende fans op de veilingkisten was iedereen het erover eens, dat Cliff een echte showman was en dat zijn Shadows lieten horen dat tienermuziek ook goed van kwaliteit kan zijn. Een opluchting dus voor vele ouderen, dat er toch nog beschaving bleek te bestaan in een tijd, waarin Stones, Beatles en andere langharigen het beeld gingen bepalen.
De driedaagse werd verder gevuld door de Zuidnederlandse Opera (met ballet) uit Maastricht, waarbij geluid en belangstelling tegenvielen, en door alweer de traditionele Beierse avond. Dit keer met Maier Hias en zijn Oberbayern Kapelle.
(onder) Reclame-bon voor Cliff Richard & the Shadwos ( Muziek Parade April 1964)
Bron: Noordhollands Dagblad 8 mei 1964
OP EERSTE AVOND BLOKKER FESTIVAL
OORVERDOVEND ONTHAAL VOOR CLIFF RICHARD
IN VEILINGHAL 4500 TIENERS
BLOKKER- Oorverdovend was het tumult, dat gisteravond door de Blokkerder veilinghal daverde tijdens het optreden van Cliff Richard en zijn Shadows op de eerste avond van het Festival. Elke song werd beloond met een heksenketel aan menselijk geluid. De met 4500 tieners gevulde veilinghal had meer weg van een zuidamerikaans voetbalstadion. Het rumoer was voor de pauze al niet van de lucht, toen Nederlandse topsterren als Willeke Alberti, Anneke Gronloh en Ciska Peters met een op de massa afgestemd repertoire kwamen en soms moeite hadden zich verstaanbaar te maken.
Voor de pauze gaven de Shadows reeds een voorproefje van het hoogtepunt van de avond, het optreden van Richard, dat om ruim tien uur rustig inzette.
Iedereen zat vrij gedisciplineerd op de veilingkistjes, weliswaar na tal van vermanende woorden van organisator ben Essing, doch de rust duurde niet lang.
Zodra Richard met zijn grote toppers op de proppen kwam, brak het tumult in hernieuwde hevigheid los. Het begon met "Lucky lips" en er ging systematisch een schepje op met "Maria no mas", Ï'm the lonely one", en "Yeah,Yeah,Yeah". Toch kwam het niet tot uitzonderlinge wanordelijkheden. Men zou het meer een spontane uitbarsting van waardering voor de man op het podium kunnen noemen Wel, nu Cliff Richard verdient het. Hij is een vakman en de begeleidende Shadows mag men rustig vak-muzikanten noemen. Het is een genoegen om Richard bezig te zien. Hij verkoopt zijn show met verve en toont zich niet alleen een talentvol zanger, doch evenzeer een bekwaam acteur. Wie gelet heeft op zijn mimiek en op zijn manier van bewegen op de Buhne, zal dat zeker beamen. Alleen al de wijze waarop hij loopt, danst en springt, alles ingestudeerd en uitgebalanceerd tot in de perfectie, is showman-ship op en top.
THE SHADOWS
Zoals gezegd, de viermanscombo "The Shadows" begeleidden voortreffelijk en figureerden vakbekwaam in de show mee. Dat de heren musici ook muzikaal vaak frappante staaltjes demonstreerden zal de meesten in de veilinghal wel ontgaan zijn. Dat is jammer, want "The Shadows" lieten nu juist eens horen, dat "tiener-muziek" ook goed van kwaliteit kan zijn.
VULLERTJES
Vast staat echter wel dat de grote schare Festival-gangers een fantastische avond heeft beleefd en daar waren ze dan ook zichtbaar en hoorbaar voor gekomen. Voor de pauze kreeg het programma niet helemaal wat het verdiende, maar dat zal altijd moeilijk blijven met vullertjes voor het klapstuk van de show, waarop ieder met smart zit te wachten. De eerste avond van het festival zit er weer op en is in zijn genre een prima avond geweest. Een festivalreputatie waardig.
NAWOORD GEORGE EVERS
Het repertoire wat Cliff Richard die avond zong is verder niet bekend. Van de Shadows zijn echter illegale opnamen gemaakt. Zij speelden die avond de volgende nummers: Chattanooga choo choo, Dance on, Nivram, Foot tapper, Little bitty tears, The rise and fall of Flingle Bunt, Apache, Sleepwalk, Big B, F.B.I., Don't make my baby blue, Let it be me, Stingray, en Tonight.
Bladmuziek van Cliff, uitgegeven in Holland
Nederlandse bladmuziek van "It'll be me "